onsdag, maj 07, 2008

Helgen som varit...

Helgen som varit har varit intensiv. Trots extra semesterdagar. Men en 40-års fest är avklarad, valborg avklarat, middag hos svärföräldrarna och jobb en kväll och kurs en kväll. Skönt att vara tillbaka på jobb så jag kan vila upp mig... Festen blev jättebra. De närmaste var bjudna och ändå blev vi 24. Ville hålla det ganska litet och enkelt. Tycker inte det är någon stor grej att fylla 40. Visst får man väl fira lite mer än normalt men inte överdrivet mycket. Vi hade beställt fint väder och det fick vi verkligen! Närmre 20 grader på kvällen när gästerna kom. Vi serverade snittar och bål när gästerna kom. Lite retro-tänkande. När jag var i 20-årsåldern fick man nästan alltid bål på fester. Vi hittade ett gammalt recept i gömmorna som vi använde. Äldsta dottern var väldigt skeptisk när vi började blanda ihop allt. Men när allt väl var klart fick vi godkänt av henne.

Vi grillade lax, karré och kycklingfilé. Eller rättare sagt, gästerna grillade det. Var och en fick nämligen välja det kött som hon eller han ville ha och sedan själv grilla det. Då blev det lite otvunget småpratande vid grillen med lite bål eller en öl och det uppskattades av gästerna. Till det grillade serverades hemgjord potatissallad, grönsallad, pestosås, fisksås och sambal oelek-sås. Att dricka till fick gästerna välja på vin eller öl och snaps. Till efterrätt blev det kaffe och Brita-tårta med grädd- och hallon-fyllning. Naturligtvis någon ytterligare dricka till detta också.

Kvällen blev lång och paketerna var många och gladast blev jag för flygresan maken i hemlighet bokat till London. Vi åker redan nästa helg. Allt var arrangerat, även barnpassning hela helgen. Han hade även kollat så att mitt pass var giltligt. Så nu bär det snart iväg till England! Jag har aldrig varit i England så jag har väldigt dålig koll på vad man ska göra där. De där gamla sakerna som man läste om i skolan som slottet, Big Ben, Picadilly circus osv vet jag om men i övrigt. Vi ska sätta oss i helgen och titta lite i broschyrer vi fick av mina föräldrar, som varit i London många gånger. Ska bli spännande att åka dit. Bara maken och jag. Jag tror inte vi åkt iväg någonstans utan barn på mååååånga år.

Inga kommentarer: