onsdag, april 02, 2008

Vikt igen

Nu har jag verkligen bestämt mig att NU SKA MINA KILON BORT!

Målet är 9 kg, men jag är egentligen nöjd om 7 kg försvinner... Och dessa ska vara borta innan vi åker på semester v. 28, vilket innebär att 0,5-1 kg ska försvinna per vecka. Är det realistiskt?

Jag tar mer än gärna mot tips och idéer från er som kan det här med viktminskning. Alla knep för att hålla motivationen uppe är välkomna.

Cyklade 1,5 mil igår kväll på motionscyklen och idag blev det en promenad på 20 minuter på lunchen. Frukosten idag bestod av 1 ½ skiva mörkt bröd med keso och tomat, ca 2 dl mjölk, ½ grapefrukt och kaffe. Lunchen bestod av en pastasallad med räkor och liiite dressing. Mellanmål har än så länge bestått av en apelsin och en banan. En bra början tycker jag. Eller?

1 kommentar:

krusmynta sa...

Ja, man brukar nog räkna med ca ett halvt kilo i veckan är rimlig, realistisk och nyttig viktminskning.

Jag är ju inne i GI-tänket, jag äter (nästan) inga snabba kolhydrater - bytt ut allt bröd, pasta och ris mot fullkornsvarianterna. Inget potatismos eller pommes frites. Jag försöker äta något var tredje timme, till mellis kan det bli ett ägg, en avocado, lite cashew-nötter, lite youghurt e dyl. Och så försöker jag promenera minst 45 minuter tre gånger i veckan, helst på morgonen. Men det ÄR så svårt att komma upp ;)

För "statistik" vecka för vecka, du behöver ju inte göra det så officiellt som jag (som inte hämtat nya vågen ännu...), ta ett excelark eller ett A4-papper på kylen eller vad som helst som gör att du SER från vecka till vecka vad som händer.

Sätt upp delmål och belöna dig med saker som främjar minskningen, t ex har jag satt upp två delmål innan slutmålet. Jag har nått det första och då köpte jag mig gåstavar. Vid nästa mål ska jag köpa handledshantlar att sätta på handlederna när jag promenerar. Och vid slutmålet slår jag på stort ;) Men jag vill inte belöna mig med godis eller mat eller kläder utan ser belöningarna som ett steg i viktminskningen.

Hm, det blev långt det här ;)

Pepp, pepp, pepp i mängder kommer här iaf! När man väl tappat de första kilona och kläderna börjar sitta löst och folk kommenterar det då blir det bara roligare och roligare och då vill man inte sabba det utan travar på.

Lycka till!