onsdag, mars 05, 2008

Resultatet av magnetröntgen

Fick förresten ett samtal av min läkare igår. Om resultatet av magnetröntgen jag gjorde....och faktiskt, den visade något. Jag hade börjat tappa tron på undersökningar eftersom alla jag gjort tidigare aldrig visat något. Hur som helst visade den en kotglidning på 0,5 cm mellan sista kotan i ländryggen och korsbenet. Dessutom syntes det på röntgen att utrymmet för diskarna mellan de andra kotorna var väldigt litet vilket resulterar i att nerver kan komma i kläm lite då och då. Vad det har för fint namn på läkarspråk har jag ingen aning om. Det är mindre viktigt för mig. Nu vet jag iaf att det ÄR något fel på min rygg och att jag inte bara inbillar mig. Dock har inte de här glidningarna och förträngningarna något att göra med min andra värk (i händer, bröstrygg och armar). Den definieras bara mjukdelsvärk... Skulle gärna vilja ha bekräftat att det oxå är något. Ibland känner man sig som en hypokondriker.

2 kommentarer:

Annica sa...

Oj! En halv cm låter ganska mycket när det handlar om ryggkotor? Förstår att det känns skönt att få veta att du inte är hypokondriker ;-)... Men kan man göra något åt det då?

Kram!

~ Kaffemoster ~ sa...

Tydligen var 0,5 cm inte så mycket enligt läkaren. Själv tyckte jag det lät mycket. Och visst kan man göra något åt det. Men inte förrän man har konstanta besvär så som "ischias-låsningar" i benen eller "urinträngningsbesvär", vilket inte finns i mitt fall - mitt kommer och går. Det man gör i så fall är att man stabiliserar kotorna (och som jag förstått när jag läst på nätet, att man stelopererar). Det vill jag INTE. Så i läget nu är regelbunden träning för att träna upp mag- och bäcken-muskler ännu mer för att de ska kunna hålla diskar och kotor på plats.