torsdag, november 08, 2007

Stora beslut och beslutsångest

Så var beslutet då taget. Tar paus från studentlivet ett tag. Måste fundera på om jag verkligen vill bli lärare. Och isf för vilken ålder. Trodde jag hade funderat färdigt eftersom jag tänkt på att plugga till lärare i närmre 10 år. Trodde jag ville hjälpa all barn som hade det svår i skolan att lära sig skriva, läsa och räkna. Men jag upptäckte när jag väl kom dit att den tid läraren har att ägna sig åt dessa barn inte är så stor. Dessutom sker den alltid på bekostnad av tiden de andra barnen får. Insåg också att det är extremt mycket fostran och uppfostran. Vill jag uppfostra någon annans barn hela dagarna? Har jag inte nog med mina egna? Om jag ska jobba med läraryrket, känns det som om jag kommer att uppfostra barn hela livet.

Imorgon ska jag iaf åka och träffa min chef. Hon har erbjudit mig ett heltidsjobb ganska snarlikt det jag hade, men med fler uppgifter och mer ansvar. Tror jag tar det jobbet och funderar om jag vill bli lärare och för vilken ålder och vilket huvudämne. Söker i så fall om till nästa höst. Har varit inne på både företagsekonomilärare, datorlärare och svensklärare för högstadiet och gymnasiet. Kanske går något att validiera eftersom jag jobbat med både datorutbildning och ekonomi i ett antl år. Säkerligen blir det ytterligare ett antal år att plugga, men vad spelar de för roll om det bara blir rätt inriktning.

När vet man vad man vill bli när man blir stor??????????????????

1 kommentar:

krusmynta sa...

Jag tror du gör hellt rätt!!!

Lycka till ;)

Kram