tisdag, juli 14, 2009

Virka

När jag blir gammal, ja, riktigt gammal alltså, då ska jag börja virka. Om någon sen vill ha det är det ju bra. Kom till att tänka på det idag när vi var hos mina föräldrar och såg en virkad gardin som min älskade mormor gjort för en del år sedan och kom att tänka på att det antagligen är en kunskap som kommer att försvinna mer och mer ju fler från den generationen som försvinner. Min älskade mormor, som jag mer eller mindre växte upp hos, ska vi ta förväl av på fredag. Nästan 87 år blev hon. Hon som lärde mig att baka, sticka, virka, luka ogräs, stryka, steka plättar o allt annat man kan tänka sig. Hon var min dagmamma i alla år när jag var liten...

1 kommentar:

krusmynta sa...

Usch - beklagar sorgen!

Här ska vi ta farväl av en älskad farfar (tjejernas, min dog för 30 år sen) nästa onsdag.

Jag kan virka, men vet inte riktigt vad jag ska ha kunskapen till. Ingen vill ju ha virkade dukar idag...

Tjejernas farmor däremot kan knyppla och DET ska hon få lära tjejerna innan hon blir för gammal, för den konsten är verkligen på väg att försvinna. Hon har redan knypplat varsin brudkrona till alla sina äldre son- och dotterdöttrar. De är fantastiskt vackra, hoppas de kommer till användning :)