tisdag, mars 24, 2009

Läkarbesök

Igår var det äntligen tid för mitt läkarbesök som blev inställt för att läkaren blev sjuk...

De senaste veckorna har verkligen inte varit roliga och definitivt inte de senaste dagarna. Normalt brukar jag bita ihop, proppa i mig alla möjliga läkemedel när det är som värst och försöka få vardagen att gå ihop i alla fall. De senaste dagarna har INGENTING hjälpt.

Läkarbesöket i går resulterade äntligen i en diagnos. Inte en dag för tidigt. Läkaren konstaterade när hon konsulterade journalen att första gången jag sökte för värk var 2001.... Diagnosen, jo, myofasciellt smärtsyndrom, en variant av fibromyalgi. Ingen rolig diagnos att få, men att äntligen få en diagnos var oerhört skönt. Om man nu ska se det positiva i det hela så brukar smärtan gå till en viss gräns som man brukar kunna lära sig leva med och så fördärvar inte sjukdomen lederna som många andra värksjukdommar gör. Det mest negativa är väl att det inte finns något läkemedel som säkert lindrar smärtan och värken. Inga värktabletter fungerar. Visst kan de ta udden av den värsta värken, men inget lindrar speciellt bra och det har jag också kommit fram till under de senaste åren när jag provat olika läkemedel. Visst fungerar vissa bättre än andra. I går fick ett nytt att prova. Tog det till middagen i går kväll och däckade framför tvn vid 21.40. Jag somnar normalt aldrig framför tvn. Gick och la mig då och sov som en stock fram till 6.30 då sopbilen kom för att tömma soptunnan. Kan inte minnas när jag sov så bra. Om inte de hjälper mot värken så hjälper de iaf mig att sova bra och inte ständigt vakna av värken. De här tabletterna ska jag nu ta i en månad tills jag ska på återbesök och då ska vi utvärdera effekten. Jag hoppas innerligt att de kan hjälpa....
 
 
 

1 kommentar:

Annica sa...

Vad skönt med en diagnos, men den var ju inte rolig. Kram!