tisdag, december 16, 2008

Jordskalv

Stod i duschen när jag hörde "oljudet". Jag trodde mannen bankade på dörren och ville komma in men förstod inte varför han bankade eftersom dörren var olåst. Mannen i sin tur trodde sopbilen hade kört in i huset (eftersom vi hade soptömmning idag och de brukar komma vid den tiden) och rusade ut för att se vad som hade hänt.

Jag trodde aldrig jag skulle få uppleva ett jordskalv i Sverige. Hela skåne verkar ha känt av det och upp i Blekinge och Halland och över till Danmark. 4,7 på richterskalan är vad jag förstått något av de största i Sverige på 100 år, men internationellt sett inget stort. Epicenter stax söder om Tomelilla.

Funderar nu på varför det hände och varför det hände just där.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vaknade ju av det, (läs min blogg), och är lite omtumlad ännu. Helt overkligt! :-(

Veronica