fredag, oktober 24, 2008

AHA

Igår var jag på min första AHA-behandling för att minska, eller kanske tom ta bort, de pigmentfläckar/solskador jag har i ansiktet. En behandlingskur är på 10 gånger, till att börja med. Om de försvinner ska man sedan upprepa behandlingen med jämna mellanrum.

Jag hoppas verkligen det fungerar. Bland de skönhetssalonger jag besökt och visat mina fläckar har jag fått varierande svar hurvida de går att behandla. Jag tänkte i alla fall ge det 3-4 gånger och syns ingen förändring då så avbryter jag nog behandlingen och får försöka lära mig leva med dem.

"Aha-behandling, eller kemisk peeling är ett samlingsnamn för en mängd aha-syror av varierande styrka. Samtliga går ut på att föryngra och släta ut huden med hjälp av aha-syror (alfa-hydroxi-syror). Aha-syror är fruktsyror och till fruktsyrorna hör även de svagare betahydroxisyra (salicylsyra) och polyhydroxisyrorna.

[...]

Den svagaste aha-behandlingen kallas glycolic mask och ger en allmän uppfräschning av huden. Peelingen är djuprengörande och motverkar därför acne och liknande hudbesvär. Dessutom tar den borta fina rynkor och ger hyn mer spänst och lyster. Lightening peel är medelstark och används främst till att bleka pigmentförändringar och fläckar, men även för att motverka tidiga ålderstecken. Vill man ha en mer påtaglig föryngring på huden bör man välja den medelstarka Cosmopeel, eller den starka TCA chelated peel, en kemisk peeling baserad på triklorättiksyra som ger kraftigt föryngrad hud. TCA chelated peel har också en mycket bra utslätande effekt på acneärr." www.stureplanskliniken.se

Inga kommentarer: