onsdag, augusti 20, 2008

Tandläkare

Var hos tandläkaren igår. Det blir en dyr historia. Jag som inte haft hål sedan jag var 18 hade ETT hål och EN emaljskada som båda måste åtgärdas.

Tandläkaren föreslog att emaljskadan skulle lagas först (fick en tid om två veckor) och hålet, som är i ena visdomstanden i överkäken, inte var lönt att laga utan det var bättre att dra ut tanden. Jag har ändå ingen tand i nederkäken som tanden tuggar mot, dessutom finns det risk att tanden bredvid skadas när hon lagar hålet och så blir det billigare att dra ut än att laga.... Och så tyckte hon att jag skulle ha en bett-skena. Eftersom jag gnisslar väldigt mycket tänder och den senaste tiden även har börjat bita ihop käkarna väldig hårt på nätterna (och vaknar av detta). De senaste åren har det börjats synas mer och mer på tänderna att jag gnisslar och därför är det idé att skaffa bettskena för att inte riskera skador på emaljen. Det hade jag själv faktiskt funderat på redan innan jag gick dit. Så summa summarum med tandvårdsreformen kommer det här kalaset att landa på drygt 3000kr. Som jag verkligen inte har råd med just nu efter semestern...

1 kommentar:

krusmynta sa...

Usch ja :-( Tandläkaren är ingen person man längtar efter att gå till direkt. Man betalar en massa massa pengar för att bli plågad.....

Kram