måndag, juli 07, 2008

Helgen som varit

Startade från skåne på onsdagseftermiddagen. Körde några timmar innan vi stannade för kvällsmat och nattvila vid Laganland stax norr om Ljungby. På morgonen gick färden vidare. Vi kom fram till Skara Sommarland exakt när inkörningen på campingen började vid 11. Snabb och enkel var incheckningen. Det berodde säkert mycket på att det var Caravan Club som anordnade hela helgen. Många ideella ställde upp och fixade och donade hela helgen. Vi fick en bra plats relativt nära lekplats och toalettbyggnad. CC hade bokat större delen av campingen och hade speciella aktiviteter för oss Caravanare. Tex hade barnen besök av Kotte och Kottelina som höll till på en gröning där barnen fick rita och måla samt bli ansiktsmålade. Det var ballonguppstigning en av kvällarna och framförallt hade vi fritt inträde till Sommarland i tre dagar.

Vi kom upp till ett strålande och varmt Skara. Både torsdag, fredag och lördag bjöd på högsommarvärme. På torsdagen höll vi oss mest på campingen. Vi fixade iordning vagnen, reste soltältet, gick en runda i omgivningen och tog det allmänt lugnt. På fredagen gick vi in på sommarland, som har en egen entré direkt vid campingen, redan när de öppnade vid 10. Halva dagen spenderade vi på/i vattenlandet. Alla barnen älskade det. Eftermiddagen innebar karuseller för hela slanten. På kvällen var det dags för duschning, diskning och grillning. I sann Caravananda dukades det upp långbord i gången till middagen, där alla pratade med alla och hade allmänt trevligt.

På lördagen var vi lite tröttare och kom inte in på sommarland förrän vid 11. Hela dagen spenderade vi på vattenlandet. Det märktes att det var lördag och att folk börjat sin semester - det var betydligt fler människor i rörelse. Vid 16 var vi nöjda och tog oss tillbaka till campingen. Vi skyndade oss att duscha för att inte riskera att bara få kallvatten. Även den här kvällen var det tänkt att det skulle bli långbord i gången, men en halvtimme innan började det regna och temperaturen sjönk runt 10 grader. Den här kvällen spenderade vi själv i vårt tält med där vi firade makens födelsedag med en middag bestående av bla god grillad lax. Därefter blev det en runda alfapet-som jag förlorade :-(

Regnet fortsatte hela kvällen och hela natten och hela förmiddagen... Vi hade tänkt ta en tur in till sommarland och åka lite karuseller under förmiddagen på söndagen, men när regnet vägrade upphöra valde vi istället att packa ihop allt och bege oss hemåt. Regnet följde oss större delen av vägen. Vi startade från ett Skara med 11 grader vid 14 och nådde Skåne, med 22 grader, på kvällen. En timme efter att vi kommit hem kom även regnet hit....

Helgen kan lätt summeras med "Vi hade i alla fall tur med vädret"