tisdag, maj 20, 2008

London

Åkte tidigt på torsdagsmorgonen. Fick skjuts av dottern till Svågertorp där vi tog tåget över bron till Kastrup. Verkligen smidigt! Tog buss från Stansted, där planet landade, till Victoria Station i London. Att åka buss i London är verkligen INTE att rekommendera. Det tar LÅNG tid. Strax efter lunch checkade vi in på Best Western Corona Hotel. Hotellet var litet och rummen var små och fräscha. Efter en stunds vila tog vi oss ut till fots i London. Tanken var att vi bara skulle kolla närområdet runt hotellet, men plötsligt befann vi oss vid parlamentet och Big Ben. Det var inte alls långt från vårt hotell. Vi gick en runda runt i området och tittade på dem. Tittade även på Westminster Abbey. Vilken underbar arkitektur det är! Vilken detaljrikedom! Helt otroligt att de kunde bygga så på den tiden (1245)! Vi hann även med en tur till Buckingham Palace.

Under fredagen bar det åter ut på sightseeing. Greenwich var ett måste. Att stå med ett ben på vardera nollmeridianen var vi tuvgna att ha gjort. Planetariet var imponerande. Vi gick runt där en lång stund innan vi tog gångtunneln under Themsen. Gångtunneln byggdes 1902 för att folk lätt skulle kunna ta sig till andra sidan Themsen. Otroligt att den kan hålla än. Lite otäckt var det när man visste hur gammal den var. Trafalgar Square, Picadilly circus, London bridge och Tower bridge mm besökte vi också . Det var verkligen intressant att se allt det man läst om och sett bilder på tidigare. Vissa saker var större än man förstått, medan andra var mycket mindre.

Lite shopping blev det också. Lördagen spenderades på Harrods (vad jag önskar jag var rik!) och Oxfordstreet. Lite handlat blev det i alla fall trots priserna. En tur till Queensway där maken bott för lite sådär 30 år sedan när han var i London sist hann vi också med. Huset där han hade bott stod kvar och var fortfarande hotell. Dock ett väldigt sjabbigt sådant men utbyggt. På Queensway käkade vi på en lokal krog. Naturligtvis blev det fish & chips ;-) Ett måste när man är i England. På söndagen hade vi egentligen bara tänkt packa och ta oss så sakteliga till flygplatsen men planerna ändrades och vi tog ”the tube” (tunnelbanan) till Camden market. Snacka om marknad! Tror att man kunde hitta allt mellan himmel och jord. De enda som möjligen kan mäta sig här i södra Sverige är Sjöbo- och Kiviksmarknad. Om man hade varit ungdom och alternativ hade man definitivt hittat kläder och skor som passat här.

Vid 13 började vi ta oss mot bussen som skulle ta oss till planet och Stansted. När vi kom till flygplatsen kunde vi checka in direkt trots att det var några timmar tills att planet skulle gå. Det var kanon. Vid 18.30 (Londontid) gick planet och när vi landat i Köpenhamn fick vi vår väska bland de första. Snabbt och smidigt gick det. När vi kommit ut från passkontroll och tull hade vi ca 10 minuter på oss att lösa biljett och ta oss till tåget innan det rullade ut från Kastrup. Kunde inte ha klaffat bättre. På Svågertorp blev hämtade av föräldrarna.

Jag kan inte nog förundras över vilket tunnelbanenät de har i London. Så smidigt det var att ta sig runt! Aldrig var det mer än någon minuts väntan trots att det var lördag eller söndag!

En sak som slog mig direkt var hur extremt välklädda alla var. Framförallt när de arbetade. Männen bar kostym med slips och kvinnorna kjol, blus och högklackat. På söndagen märkte man att folk var lediga. Kostymen och slipsen hade lagts men fortfarande var alla väldigt välklädda. Inga söndriga jeans, inga urtvättade tröjor eller liknande. Fortfarande hade tjejerna klack på sina skor.

Vi hann alltså med allt vi planerat göra och lite till.... Det var en väldigt trevlig upplevelse att se alla ställen man läst om, sett på foton och hört folk prata om. En annan gång kanske det blir en musical...