torsdag, april 24, 2008

Ålder

Lilla dottern var häromdagen med dagis på museet. De tittade på hur människor bodde för länge sedan. Tex att de bodde i trähus som de byggde själv, vad de åt, hur de lagade mat. När dottern kommer hem från dagis berättar hon för mig om allt de sett och hört. Så säger hon att man dog när man var 40 år. För henne lät säkert 40 år som jättegammalt. När jag berättade att det är så gammal som jag är tappade hon hakan fullständigt. Hon blev helt tyst och visste inte vad hon skulle säga. Vet inte om hon trodde jag skulle dö snart eller vad. Stackars tjej. Jag fick förklara för henne att idag lever man mycket längre och ta min mormor och hennes egen mormor som exempel. Hon vet att hennes egen mormor är äldre än vad jag är och att gamla mormor är ännu äldre. Det är svårt det där med ålder när man själv är 5 år...

Inga kommentarer: