måndag, mars 17, 2008

Trädgårdsmässa

Kom iväg på trädgårdsmässan i Malmö igår. Fick med mig systern. Mässan var helt okey, men inget speciellt. Kändes bra att jag hade en fribiljett. Vet inte om det hade varit värt 100 kr.

Julrosor såldes det i var vartannat stånd. De är såååå fina, men jag kan nog inte trycka ner fler i vår trädgård... Jag blev förtjust i en underbar rostig smideskrona för dekororation i trädgården. Jag köpte den inte eftersom jag tyckte den var för dyr, vilket jag ångrar nu. Den var bara SÅ snygg!

Köpte i alla fall en del fröer från Impecta, bla Indisk banan som syns här till vänster. Ska bli spännande hur den ser ut när den väl vuxit upp. Tänkte sätta den tillsammans med lite andra växter, kanske lobelia i en kruka i trädgården.



Köpte oxå några intressanta knölar. Som ska kunna klara sig utan både vatten och jord. Man ska bara lägga dem på ett fat så ska det komma upp en blomma. Ska tydligen vara ganska vanlig i Holland.
Så här ser knölen ut.

Här ser ni hur knöl och blomma ser ut. När den har blommat färdigt ska man kunna sätta ut den i trädgården där den kommer att få stora palmliknande blad.

Så här ser själva blomman ut.
Mexikansk underblomma ARUM CORNUTUM



Bilder lånade från Krakelgårdens blogg och Eskiltunas trädgårdsförening.




Inga kommentarer: