onsdag, februari 13, 2008

Studievägledning

Var på Malmö Högskola igår för studievägledning. Som de ser det finns det flera olika vägar in för att bli gymnasielärare, som jag ääääntligen kommit fram till att jag vill bli. Jag kan dels söka kortvarianten på 90 poäng (1,5 år) och åberopa min reella kompetens. Då, om jag har tur och anses behörig, kan jag bli yrkeslärare inom handels- och administrationsprogrammet. Därefter kan jag sedan läsa det eller de ämnen jag vill undervisa i - utöver ekonomi och data - under tiden jag jobbar. Jag hoppas verkligen på denna variant, men det ligger en del jobb bakom att försöka övertyga antagningsnämnden att jag är behörig genom att skicka in alla mina intyg och betyg samt skriva ett personligt brev där jag förklarar (övertalar) varför de ska anse mig som behörig på de kunskaper jag har.

Alternativ två är att plugga 90 poäng ekonomi och sedan åberopa detta tillsammans med min reella kompetens och söka samma kortvariant av lärarutbildningen. Total utbildningstid 3 år. Känns helt okey.

Alternativ tre är att gå den lååååånga vägen. Söka den vanliga lärarutbildningen på 270-300 poäng (4,5-5 år) beroende på vilken inriktning man vill ha. Jag som är inne på att i så fall plugga till svensklärare måse då läsa 300 poäng... Vilket är 5 år... Inte sååå pepp på det direkt.

Inga kommentarer: